Nyttig å vite!

Påmelding:
All bestilling av turer gjøres direkte hos Møll Turbuss as. Vi anbefaler at påmelding bør skje i god tid før avreise. Normalt sett sendes det ut reisedokumenter i form av deposituminnbetaling i forkant av turen. Turbekreftelse med program og sluttfaktura sendes ut når turen er bekreftet og nærmer seg avreise.

Møll Turbuss forutsetter at den enkelte deltaker er i stand til å håndtere sin egen bagasje, og til å følge de instruksjoner med hensyn til fremmøtested, -tider etc. som blir gitt av reiseleder og fremgår av turopplegget. 

Gjester som av ulike grunner har behov for assistanse i forbindelse med reisen, må selv sørge for å ha med kvalifisert ledsager. Reiseleder kan ikke ta ansvar for gjestenes bagasjebæring, fysiske begrensninger eller andre problemer som oppstår av helsemessige årsaker, utover normal bistand ved akutte situasjoner.

Den enkelte deltaker må ikke opptre slik at det er til sjenanse for de reisende, eller skaper sikkerhetsmessige eller praktiske problemer for arrangøren. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan vedkommende nektes eller utelukkes fra resten av reisen uten å kunne kreve tilbakebetaling fra arrangøren. Er reisen påbegynt, kan den reisende pålegges å bære omkostningene selv ved hjemreisen.

Videre plikter den reisende å ordne opp for seg for ekstraregninger som pådras underveis telefon minibar osv. Dersom dette ikke blir gjort opp underveis og blir belastet Møll Turbuss as må vi viderefakturere dette mot et gebyr på kr. 100,-

Reiseforsikring og Europeisk Helsetrygdekort:
Vi anbefaler alle å ha gyldig reiseforsikring.
Hos Møll Turbuss kan du tegne en frivillig avbestillingsbeskyttelse ved sykdom, som må tegnes ved bestilling av reise.
Turer 1-6 dager: kr 150,- pr. person, turer 7 dager eller mer: kr 300,- pr. person. Ved reiser som inkluderer fly, båt, konserter eller andre spesial billetter, gjelder egne regler.
Møll Turbuss kan tilby avbestillingsbeskyttelse gjennom Gauda Forsikringsselskap. Avbestillingsbeskyttelsen koster 6 % av turprisen og må tegnes i forbindelse med bestilling av turen.
Ha også med det nye Europeiske helsetrygdekortet (som har erstattet E11 skjemaet). Dette kan fås på NAV – www.nav.no

Gyldig pass – visum:
Etter at Schengen-avtalen om passfrihet innenfor enkelte EU-land trådte i kraft i 2001, vil det i disse landene ikke lengre være passkontroll ved grensepassering. Vi gjør dere allikevel oppmerksom på at pass er den eneste godkjente internasjonale legitimasjon for nordmenn, og at alle derfor må ha med seg gyldig pass på reiser utenfor Norden. Vær også klar over at flyselskapene og en del ferjeselskaper krever pass som legitimasjon, så ta det med på reisen! Husk å sjekke om passet er gyldig! I mange land kreves det at passet er gyldig i mellom 3-6 måneder etter utreise! Ha alltid passet på deg eller i håndbagasjen - ikke i kofferten.      
På reiser i Norge og Norden bør man alltid ha med seg gyldig legitimasjon. Reisende uten norsk statsborgerskap må selv sjekke behovet for visum til de enkelte land, og varsle Møll Turbuss om sitt statsborgerskap.
På noen turer kan det (eks. Russland/Kina/Cuba) behøves visum. Turer hvor visum kreves må bestilles tidlig, da visumbehandling kan ta tid.

Obs: Vi minner også om å ta med gyldig pass/ identifikasjon med bilde som følge av den midlertidige grensekontrollen som er i disse tider. 

 

Bagasje:
Alle reisende er selv ansvarlig for at bagasjen er tydelig merket. Be gjerne om å få tilsendt Møll Turbuss koffertmerkelapper.
Det er anbefalt at hver enkelt tar med seg en koffert og en håndbagasje på våre turer med buss.
Bussen vil være stengt ved ferje overfartene, og det er greit å ha det mest nødvendige lett tilgjengelig ved behov. Ved skade eller tap av bagasje skal dette meldes snarlig til sjåfør eller reiseleder på turen. De vil utstede en bekreftelse som kan gis videre til ditt forsikringsselskap.
På turer med fly minner vi om at den reisende må tilpasse bagasjen til flyselskapenes vektbegrensninger. Disse kan variere med ulike flyselskaper. Husk også sikkerhetsbegrensningene på flytende væske i håndbagasjen.

Valuta:
Ta gjerne med litt kontanter til bruk underveis. Vi anbefaler også internasjonale betalings- og kredittkort som kan brukes stort sett overalt i Europa.

Røykfritt:
Alle våre busser er røykfrie. Vi gjør alltid gode stopp og pauser underveis slik at alle skal få en behagelig reise. En kan ønske seg røykerom på våre hoteller – noen hoteller har et utvalg av røykerom, selv om mange hoteller etter hvert er blitt røykfrie og heller ikke tilbyr dette lenger.

Hotell og enkeltrom:
Møll Turbuss bruker gode 3 og 4 stjernes hoteller som standard. På noen hoteller kan rommene være av ulik størrelse og standard. For dem som reiser alene benyttes enkeltrom, her betales et enkeltromstillegg som er et tillegg for å ha rommet alene.

Måltider:
På mange av våre turer er det inkludert halvpensjon – frokost og middag. På noen turer er det kun inkludert frokost og andre også lunsj (se under inkludert). Middag serveres stort sett på våre hoteller men også på lokale restauranter og kan være en 2. eller 3 retters meny eller buffet. For dem som trenger spesialmat se under punktet Sykdom – allergi – spesialmat.

Buss, sjåfør og reiseleder:
Møll Turbuss as har erfarne og ansvarsbevisste sjåfører og reiseleder, opplært i kundebehandling og service. Dagsetappene er tilpasset internasjonale bestemmelser om kjøre- og hviletid. Våre busser er av høy standard og er utstyrt med aircondition, toalett, kjøleskap, kaffemaskin, regulerbare seter og musikkanlegg.

Sitteplasser og setebytte i bussen:
Det er ikke mulig å reservere fast sete i bussen. Vi er av den oppfatning at alle våre seter er like gode i bussen. På alle våre bussturer vil det underveis bli organisert setebytte slik at alle våre gjester skal trives og få en behagelig reise. Da får alle sitte både foran, midt i og bak i bussen og det blir ikke en urettferdig setefordeling. Setebytte benyttes ikke på non-stop reiser.
Men gi oss gjerne beskjed dersom du blir reisesyk, da vi ønsker at alle skal ha en mest mulig komfortabel reise.

Sykdom – allergi – spesialmat:
Ved bestilling av reise hos Møll Turbuss ønsker vi gjerne om den reisende har spesielle behov. Det være seg sukkersyke, allergi eller cøliaki - dette prøver vi å tilrettelegge for hver enkelt reisende. Men vi kan ikke garantere ikke at den ønskede spesialmaten kan serveres under hele turen. Vi anbefaler derfor at de med glutenallergi, selv tar med seg glutenfritt brød på reisen.
Den reisende er selv ansvarlig for å ta med seg nødvendig medisin og resepter.

Andre kulturer:
Når du velger en tur utenfor Norge og Norden vil du oppleve land med andre kulturer når det gjelder leve- og matvaner, hotellstandard m.m. Dette er greit å huske på når du reiser i Europa.

Tollbestemmelser:
Se tollvesenet sine sider for mer informasjon om kvotebestemmelser: 
https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/alkohol-og-tobakkskvote/kv

Reklamasjon:
Dersom du har grunn til å klage på turen skal den rettes til sjåfør eller reiseleder som vil gjøre sitt beste for å rette på klagen på reisemålet. Klagen kan etter hjemkomst fremsettes skriftlig til Møll Turbuss, Øksa 18 4515 Mandal, senest 4 uker etter hjemkomst.

Hittegods:
Har du glemt igjen bagasje på et av hotellene eller underveis, ta da kontakt med sjåfør eller reiseleder på turen. Er bagasjen glemt i bussen etter hjemkomst ta kontakt med Møll Turbuss på telefon 38268806


God tur!